Закрити
Макраме. Історія виникнення та розвитку. Обладнання, інструменти та матеріали. Правила роботи
05 Квітня 2007, 00:00 , Переглядів: 11727
FacebookTwitterВКонтактеLivejournal
Макраме. Історія виникнення та розвитку. Обладнання, інструменти та матеріали. Правила роботи Макраме. Історія виникнення та розвитку. Обладнання, інструменти та матеріали. Правила роботи

Історія вузликового плетіння обчислюється тисячоліттями. Почалася вона з того часу, коли людині знадобилося з'єднати два кінці нитки і він зав'язав перший вузол. Пізніше первісні мисливці з вовни тварин і болотних трав плели сітки.

Опис уроку №1 з теми "Виготовлення виробів технікою макраме".

Лабораторно-практична робота:

Вивчення властивостей матеріалів, які використовуються для плетіння виробів в техніці макраме. Визначення залежності довжини ниток від їхньої товщини.

Практична робота:

Вивчення найпростішого прийому макраме - вузликового ланцюжка.
Виконання вузликового ланцюжка для підвіски-прикраси.

Урок розроблено вчителем
обслуговуючої праці НВК № 6 "Перспектива" м. Жовті Води
Шихалієвою Ларисою Вікторівною.

Мета заняття:

Навчальна:
Допомогти учням цілісно уявити проект вивчення нової теми, організувати діяльність учнів по вивченню та первинному закріпленню історичних фактів виникнення та розвитку макраме, знань про прилади, інструменти та матеріали, що використовуються для роботи в цій техніці, правил безпечної роботи.

Розвиваюча:
Сприяти розвитку умінь здійснювати самоконтроль, самокорекцію учбової діяльності, уміння вірного вибору матеріалів та технік для виконання власного творчого задуму, естетичного смаку.

Виховна:
Сприяти вихованню наполегливості та цілеспрямованості, посидючості та вміння доводити почату справу до кінця.

Інструменти, матеріали та обладнання:

- мультимедійний проектор;
- проекти учнів та вчителя;
- мотузки, нитки, шпагати, шнури, дроти, що застосовуються в макраме;
- подушки, шпильки, ножиці;
- сантиметрова стрічка;
- сірники та тарілочки для виконання лабораторно-практичної роботи.

Види діяльності:

пізнавальна, практична.

Міжпредметні зв’язки:

історія, образотворче мистецтво, хімія.

Тип уроку:

комбінований.

Хід заняття

1. Організаційний момент.
1.1. Привітання.

Вчитель: Добрий день дівчатка! Рада вас бачити. Сьогодні у нас дуже цікавий урок. Хочу побажати нам усім успіху.

1.2. Перевірка присутніх у класі.
1.3.Перевірка готовності учнів до уроку.
1.4. Організація уваги.

2. Актуалізація опорних знань.

Вчитель: Ми з вами працюємо уже п’ятий рік. А давайте пригадаємо якими видами діяльності ми займалися протягом цього часу?
Учень 1: Ми шили, тобто виготовляли за допомогою голки, нитки та швейної машини різні вироби із тканини.
Учень 2: Ми вишивали, тобто за допомогою голки з ниткою неначе б то розмальовували тканину різноманітними візерунками в різних техніках.
Учень 3: Ми в’язали гачком та спицями, тобто перетворювали клубок з ниток у вироби з різноманітними візерунками.
Учень 4: А ще ми креслили, моделювали, розкроювали, готували.

3. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: Так, ви вже вмієте і шити, і в'язати, і вишивати, і кроїти, і креслити, і моделювати, і готувати. Але світ декоративно-ужиткового мистецтва такий багатомірний, що всі ці види робіт тільки маленька його частинка. А щоб розширити ваші знання я хочу познайомити вас ще з одним видом декоративно-ужиткового мистецтва – макраме.

4. Повідомлення теми, мети уроку.

Вчитель: Тема нашого уроку: "Макраме. Історія виникнення та розвитку. Обладнання, інструменти та матеріали. Правила безпечної роботи."

Сьогодні ми з вами заглибимося в історію виникнення та розвитку макраме, познайомимося з приладами, інструментами, матеріалами. Навчимося розпізнавати властивості різноманітних матеріалів, що використовуються в макраме. А також виконувати найпростіший прийом плетіння – вузликовий ланцюжок.

5. Пояснення нового матеріалу.

Вчитель: Що ж таке макраме? Макраме – це вузликове плетіння. Вузли ми з вами вміємо зав’язувати з раннього дитинства і робимо це майже механічно.

Питання до дітей: Давайте пригадаємо, де без вузлів не обійтись?
Відповідь дітей:
- ми зав’язуємо бантики;
- зав’язуємо шнурки на взутті;
- зав’язуємо шапочку та шарфик;
- зав’язуємо вузол на краватці.

Вчитель: А ще існують професії де неможливо обійтися без вузлів. Це і рибалки, і чоботарі, і моряки, і пожежники. А від правильності зав’язаного вузла хірургом залежить життя людини.
Історія вузликового плетіння налічує тисячоліття. Цікаво, що і зараз живуть деякі види людиноподібних мавп, які при будівлі свого житла в кронах дерев зав’язують ліани вузлами.
В далекій давнині людина навчилася виготовляти мотузки з рослин, вовни та сухожилля тварин. За їх допомогою первісна людина полювала, займалась рибальством, будувала собі житло. Мотузкою людина прив’язувала камінь до палиці, і, в залежності від каменю, отримувала чи то сокиру, чи то молоток. Мотузкою вона прив’язувала до дерева приручених тварин, зв’язувала пліт.
Виходячи з усього сказаного можна зробити висновок, що вузол був для людини рятівним засобом існування.
Я думаю, що вам буде цікаво подивитися якими були перші вузли, послухати про історію розвитку вузликового плетіння.

(На екрані з’являється перший слайд, де зображені безвузликова та перекручена сітка, "свайний" та "перуанський" вузол. Перша учениця розповідає про них).

Учениця коментує:
"З самого початку плетіння людина робила примітивні безвузликові сітки з рослинних волокон, смужок шкіри та шерсті тварин. Потім вона помітила, що коли не тільки перекидати нитки, а ще їх і перекручувати між собою, то сітка буде мати більш міцну форму. В скандинавських музеях зберігаються залишки стародавніх скручених сіток, виготовлених із липового лика.
На зміну безвузликовим сіткам приходять вузлові. Їх плели жителі Океанії. Вони виготовляли сітки на основі "свайного" та "перуанського" вузлів, адже вузлик зберігає форму краще ніж просте перекручування ниток.

(На екрані з’являється наступний слайд де зображені "ткацький" та "рифовий" вузол, а також фрагмент вузликового письма – кіпу. І інша дівчинка говорить про ці вузли).

З появою шовкової нитки знову виникла проблема збереження форми сітки, і тоді на зміну слизьким вузлам прийшли "рифовий" та "ткацький". Сітки на основі таких вузлів плели рибалки Скандинавії ще 5 тисяч років тому."

Вчитель: Археологи при розкопках неодноразово знаходили стародавні колісниці з упряжкою і, навіть, парусні кораблі з оснасткою, де на мотузках та пасках збереглися по декілька десятків різноманітних вузлів.
Якщо спочатку вузли зав’язували по необхідності, то пізніше на їхній основі розвинулося декоративне плетіння. Існує цікава розповідь про ще одну дуже важливу роль яку відіграли вузли в історії людства.
Одна із учениць розповіла, що за допомогою вузлів запам’ятовувалася та передавалася інформація. В стародавній історії інків вузли застосовувалися не тільки для будівництва висячих мостів із волокон рослин магуей, але використовувалися замість писемності. Першим виявленим наукою видом запису в стародавньому Перу було вузликове письмо – кіпу. Форма, розмір, розташування та колір вузлів, а також їхнє розміщення мали велике значення.
Подібне було знайдено і у північноамериканських індіанців.
Стародавні китайці користувалися вузлом як пам’яткою. Та і сьогодні люди зав’язують вузлик "на пам’ять".

Вчитель: Дуже цікавий проект підготувала група дівчат. Давайте подивимося і послухаємо його.
(Демонструється проект. В даній роботі говориться про розвиток вузликового плетіння, про виникнення поняття "макраме", про прилади та інструменти які використовуються при роботі в техніці макраме).

Вчитель: В XV столітті макраме узнали в Європі. Та мистецтвом плетіння володіло мало майстрів. Вони створювали дійсно казкові вироби: штори, чохли для музичних інструментів, мереживо із золотих та срібних ниток. Такі вироби дуже високо цінилися, та багато майстрів живопису зображали їх на своїх картинах.
У Сандро Ботічеллі в картині "Поклоніння волхвам" на одному із персонажів головний убір виконаний в техніці макраме. А в його картині "Мадонна з немовлям" одяг ангелів прикрашений елементами, виконаними в техніці макраме.
Іспанський художник Ніколо дель Аббате в картині "Жіночий портрет" прикрасив модель плетеною шапочкою та ланцюжком.
(Розповідь доповнюється демонстрацією слайдів із зображенням фрагментів названих картин).

В наш час вироби з макраме дуже популярні. Вони прикрашають інтер’єри, в цій техніці виконують одяг, аксесуари до нього, всілякі дрібнички.
(На екрані демонструються слайди із зображенням різноманітних речей, що виконані в техніці макраме).

Макраме дає безліч можливостей для творчості. Сама техніка плетіння не складна і не потребує особливого обладнання. Навчитися плести зможе кожний, хто має бажання, терпіння, старанність, фантазію.

А зараз давайте проглянемо наступний проект, який познайомить вас з деякими вузлами, що використовують наші сучасники для створення різних гарних речей. Більшість з них ми також будемо вивчати на уроках в рамках нашої теми.
(Демонструється проект, де показані основні вузли макраме. Учениця дає свої коментарі до слайдів).

Вчитель: Зверніть увагу на прилади, що використовуються в макраме.
(На екрані демонструються прилади, які використовуються при плетінні)
Для того, щоб навчитися цьому виду рукоділля, з усього вище переліченого досить буде мати подушечку. Виготовити її можна з пінопласту, приклеївши його до дощечки, та обгорнувши конструкцію тканиною. Розміри підбирають довільно, приблизно 100 x 200 x 400 мм. Краще коли подушка має нахил.
Крім приладів використовують інструменти. Це ножиці, гачки, голки, шпильки, сантиметрові стрічки, клей ПВА.

Завдання: Перед початком кожного виду робіт, ми завжди говоримо про правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги. Складіть будь ласка перелік тих правил та санітарно-гігієнічних вимог, яких необхідно дотримуватися при виконанні робіт в техніці макраме.

Учні самостійно в зошитах записують всі ті правила яких, на їхню думку, необхідно дотримуватися. Зачитують свої записи, обговорюють їх, приходять до єдиної правильної думки і, таким чином, розробляють Правила безпечної роботи та санітарно-гігієнічні вимоги до роботи в техніці макраме.

Правила безпечної роботи
та санітарно-гігієнічні вимоги

- Ножиці повинні лежати із зімкнутими кінцями.
- Голки та шпильки знаходитися в спеціальній подушечці.
- Зразок, малюнок чи схема повинні лежати ліворуч.
- Інструменти краще розташувати праворуч.
- Робоче місце повинно бути забезпечене достатнім рівнем освітлення.
- Бажано, щоб світло падало з лівого боку.

Вчитель: Результативність роботи в макраме залежить від правильності підібраних матеріалів. Вони можуть бути найрізноманітнішими. Це можуть бути нитки, мотузки, шпагати, шнури, дроти, та інші. Але краще всього підходить лляна або бавовняна мотузка. Вони міцні, м’які і добре в’яжуться. Можна використовувати і синтетичні нитки з нейлону і капрону, в залежності від призначення виробу.
(Вчитель демонструє матеріали, що можна використовувати при плетінні)
Що стосується кольору - то класичним вважають натуральний колір нитки. Але можна використовувати і фарбовані за допомогою натуральних і анілінових фарбників матеріали. Краще якщо вони будуть теплих пастельних тонів.
У вузликовому плетінні застосовуються найрізноманітніші конструктивні елементи. Це можуть бути планки, палиці, коряги, металеві каркаси, пряжки, банки, декоративні елементи (дерев’яні та керамічні деталі, буси, кульки, тощо.)

7. Виконання лабораторно-практичної роботи.

Для її проведення на столах розкладені листочки з завданнями до практичної роботи (див. додаток №1), пронумеровані зразки різноманітних матеріалів, подушки для плетіння, сірники та тарілочки для визначення хімічного складу матеріалів.
Вчитель пропонує дітям розглянути зразки матеріалів, визначити їхні властивості, заповнити таблицю, відповісти на питання поставлені у практичній роботі.
Визначити залежність довжини мотузки від її товщини.
Після виконання лабораторно-практичної роботи учні здають свої звіти вчителеві для перевірки.

8. Виконання практичної роботи.
Учні отримують інструкційні карти з технологією виконання вузликового ланцюжка (див. додаток №2).
8.1 Аналіз практичної роботи.

Вчитель: Вузликовий ланцюжок - це простий вузол з двох ниток - лівої і правої. При зав’язуванні першого вузла ліва нитка є вузликовою, тобто такою, на якій зав’язують вузол, а права – робочою, тобто такою, якою зав’язують вузол.
Після утворення кожного вузла нитки міняють своє значення.
(Вчитель демонструє технологію виконання вузликового ланцюжка).

Лівою рукою тримаємо нитку 1, трохи натягуючи її. Правою рукою беремо нитку 2, кладемо на нитку 1 і витягуємо її в петлю способом знизу вгору. Це ж саме робимо лівою ниткою. Утворені вузли повинні лежати по різні боки.

8.2 Самостійне виконання учнями практичної роботи.
8.2.1.Учні на додаткових нитках виконують вправи по засвоєнню технології плетіння ланцюжка. Плетуть зразок довжиною 10 см, щоб вирахувати необхідну довжину мотузки-заготовки для виготовлення вузликового ланцюжка для підвіски-прикраси.


8.2.2. Нарізають мотузки визначеної довжини, складають їх разом, знаходять середину, кріплять на подушці і плетуть вузликовий ланцюжок згідно інструкційної карти.

8.3. Контроль вчителя за виконанням практичної роботи з метою виявлення недоліків у роботі учнів та своєчасного їх виправлення.

8.4.Поточний інструктаж з показом трудового прийому.

 

8.5 Самоконтроль та взаємоконтроль учнів під час виконання роботи.

8.6 Підведення підсумків практичної роботи:
Демонстрація кращих робіт.
Аналіз недоліків та шляхи їх усунення.

9. Підведення підсумків заняття. Рефлексія.
Вчитель звертається до дітей, задаючи питання:
Що сподобалося вам на сьогоднішньому уроці?
Чи є у вас бажання і надалі займатися макраме?

10. Мотивація оцінок та виставлення їх у журнал.

Додаток №1

Лабораторно-практична робота:
Вивчення властивостей матеріалів, які використовуються для плетіння виробів в техніці макраме.
Визначення залежності довжини ниток від їхньої товщини.

Прилади і матеріали: мотузки, бавовняні нитки, шнури, синтетичні нитки, подушка для макраме, ножиці, шпильки, сірники, тарілочки для підпалювання мотузок.

Хід роботи:

1. Визначити властивості матеріалів. Заповнити таблицю

 


мотузки
Походження
волокна
Зсуканність Міцність Жорсткість Товщина
1.          
2.          
3.          
4.          
5.          

2. Які, на вашу думку, із запропонованих матеріалів найбільше підходять для плетіння в техніці макраме?

3. Визначити залежність довжини мотузки від її товщини.
(На столах розкладені мотузки однакової довжини, але різної товщини. Учням пропонується зав’язати по 10 вузлів і визначити яка довжина нитки іде на зав’язування одного вузла та залежність довжини використаної мотузки на один вузол від її товщини).

Додаток №2

Інструкційна карта до практичної роботи
Вивчення найпростішого прийому макраме – вузликового ланцюжка. Виконання вузликового ланцюжка для підвіски-прикраси.

Прилади і матеріали: мотузки для виконання тренувальних вправ, мотузки для плетіння вузликового ланцюжка, подушка, шпильки, ножиці.

1.Технологія виконання вузликового ланцюжка.
Це простий вузол з двох ниток.

Опис прийому Його графічне зображення
Лівою рукою тримаємо нитку 1, трохи натягуючи. Правою рукою беремо нитку 2, кладемо на нитку 1 і витягуємо її в петлю способом знизу вгору.  
Це ж саме робимо лівою ниткою.  

2. Виконання вузликового ланцюжка для підвіски-прикраси.

Для виконання ланцюжка необхідно дві нитки такої довжини, щоб зав’язавши 70 см вузликового ланцюжка, залишилися кінці довжиною приблизно 27 см.

(Довжину нитки діти визначають індивідуально, в залежності від того матеріалу, який вони мають)

Находимо середину двох, складених разом, ниток, укладаємо їх вертикально на подушці, закріпляємо за середину. Плетемо по 35 см вузликового ланцюжка в обидва боки від центру.

Автор: Шихалієва Лариса Вікторівна, вчитель обслуговуючої праці НВК № 6 "Перспектива" м. Жовті Води

Новинки інтернет-магазину

Реклама

Обговорення (2)
lerom9 12 Квітня 2009, 18:43
ще розробки уроків на сайті http://trudove.org.ua
Ovsyanka 30 Травня 2010, 13:08
да, мы с удовольствием разместим Ваши уроки. К сожалению пока система самостоятельного размещения материалов находится в стадии тестирования, но вы можете высылать уроки электронной почтой (есть в контактах). Обязательно укажите свою фамилию и имя. Мы размещаем материалы с указанием авторства.
Видалити Відміна
Забанити Відміна